راهنمای مراجعه به وکیل پایه یک دادگستری تهران

در ابتدا لازم است در خصوص کلمات وکیل ، وکالت ، موکل ، دفتر وکالت ، وکیل دادگستری و وکالتنامه وکیل دادگستری و سایر موارد مربوطه توضیح مختصری داده شود .

وکیل : كسي است كه به موجب عقد وكالت و از جانب موكل خود ، نايب انجام امري مي شود.

وكالت : معني لغوي وكالت ، تفويض و واگذار نمودن است و در اصطلاح حقوقي ، وكالت عقدي است كه به موجب آن يكي از طرفين ، طرف ديگر را براي انجام امري نايب (وکیل) خود مي نمايد .

موكل : كسي است كه به موجب قرارداد وکالت ، به ديگري وكالت انجام امري را مي دهد .

دفتر وکالت : دفتر کار وکیل دادگستری است که در آنجا موکلین را به حضور می پذیرد و به انجام امور موکلین و مراجعین خود از قبیل مشاوره حقوقی ، پاسخگویی به موکلین ، تنظیم لایحه و تنظیم قرارداد وکالت می پردازد .

وکیل دادگستری : وکیل دادگستری شخصی است حقیقی که به موجب قوانین دارای پروانه وکالت بوده و مجاز به ارائه مشاوره حقوقی به اشخاص و انجام  وکالت در دادگستری نسبت به موکلینی که به او وکالت می دهند ، می باشد و این موضوع مانع از وکالت وکیل دادگستری در سایر مراجع یا ادارات نخواهد بود مگر اینکه استثناء شده باشد . اشخاصی که مجاز به انجام وکالت در دادگستری می باشند حسب مورد و با توجه به حدود صلاحیت انجام وکالت در پرونده ها ، به وکیل پایه دو و وکیل پایه یک دادگستری تقسیم می شوند . البته کارآموز وکالت (عضو کانون وکلا) در مدت کارآموزی و تحت نظارت وکیل سرپرست خود و با توجه به حدود صلاحیت وکالتی ، مجاز به انجام وکالت در برخی پرونده ها می باشند .

مشاور حقوقی : منظور از مشاور حقوقی همان وکیل دادگستری است که مشاوره حقوقی نیز انجام می دهد .

وکالتنامه وکیل دادگستری : فرم مخصوصی است که کانون وکلای دادگستری و یا مرکز امور مشاوران حقوقی در اختیار وکیل دادگستری عضو خود قرار می دهد که وکیل دادگستری جهت تنظیم قرارداد وکالت با موکل از آن استفاده نماید .

حق الوکاله وکیل : حق الزحمه وکیل دادگستری است که در قبال انجام مورد وکالت دریافت می نماید، حق الوکاله وکیل حسب مورد ممکن است بر اساس تعرفه و یا با توافق بین وکیل و موکل تعیین گردد ، چنانچه خواهان در پرونده حقوقی وکیل داشته ، حق الوکاله وکیل بر اساس تعرفه قابل مطالبه می باشد .

حق المشاوره وکیل : حق الزحمه وکیل دادگستری و مشاور حقوقی است که در قبال ارائه خدمات حقوقی به مراجعین از قبیل مشاوره حقوقی ، تنظیم لایحه و تنظیم قرارداد ، دریافت می نماید ، حق المشاوره وکیل حسب مورد ممکن است بر اساس تعرفه و یا توافق بین وکیل و موکل تعیین گردد . 

مراحل رسیدگی : پرونده های حقوقی دارای علی الاصول دارای  مراحل زیر می باشند شامل مرحله رسیدگی در دادگاه بدوی یا همان دادگاه عمومی حقوقی ، مرحله تجدید نظر ، مرجله اجرای حکم ، و مرحله فرجام خواهی در برخی پرونده های حقوقی و مرحله اجرای حکم ، پرونده ها کیفری حسب مورد دارای مراحل زیر می باشند شامل مرحله دادسرا ، مرحله دادگاه کیفری ، مرحله تجدیدنظر و در برخی پرونده های کیفری مرحله فرجام خواهی و مرحله اجرای حکم . پرونده های حقوقی مطروحه در شورای حل اختلاف نیز علی الاصول دارای مراحلی بدین شرح می باشند : مرحله بدوی که در شورای حل اختلاف رسیدگی می شود ، مرحله تجدیدنظر که در دادگاه عمومی حقوقی رسیدگی می شود و مرحله اجرای حکم که در شوای حل اختلاف اجرا می شود .

پس از بیان موارد فوق ، به نکات ضروری که مراجعین به وکیل دادگستری و مشاور حقوقی می بایست نسبت به آنها مطلع باشند و بعضاً هم از آنها آگاهی دارند جهت یاد آوری اشاره می شود .

1 – برای تعیین وکیل دادگستری جهت مشاوره حقوقی و علی الخصوص اعطای وکالت ، با توجه به موضوع پرونده ، انتخاب مناسب تری داشته باشید . ( برای انتخابی مناسبتر می توانید با شماره تلفن های مندرج در سایت تماس حاصل نمایید .)

2 – با هماهنگی قبلی و تعیین وقت ، سر ساعت مقرر در دفتر وکالت حاضر شوید .

3 –  سئوالات خود را می توانید از قبل یادداشت نمایید تا هنگام حضور در نزد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی ، احیاناً فراموش نشوند .

4 – مدارک مورد نیاز را به طور کامل به همراه خود داشته باشید .

5 –  از مبلغ حق المشاوره و یا حق الوکاله مطلع شوید .

6 – برای اعطای وکالت پرونده می بایست وکالتنامه وکیل دادگستری را که در سه نسخه می باشد ، امضاء نموده و یا اثر انگشت بزنید .

7 – ممکن است علاوه بر وکالتنامه وکیل ، قرارداد حق الوکاله در خصوص نحوه پرداخت حق الوکاله و یا اقساط آن و سایر شروط به امضاء موکل برسد .

8 – توجه داشته باشید که وکالتنامه ای که تنظیم می شود برای یک پرونده می باشد و برای وکالت در دو یا سه پرونده به همان تعداد وکالتنامه نیاز می باشد.

9 –  وکالت در هر پرونده هزینه خاص خود را دارد .

10 – هزینه های دادرسی و حق الزحمه کارشناسی و هزینه اجرای قرار بر عهده موکل می باشد .

11 – برای مشاوره مناسب و مفید می بایست حقایق مربوط به موضوع وکالت به طور کامل برای وکیل شرح داده شود و به سئوالات وکیل پیرامون موضوع نیز به طور صحیح و کامل پاسخ داده شود .

12 – چنانچه توان پرداخت حق الوکاله را تا پایان مرحله اجرای حکم دادگاه ندارید و یا درصورت تمایل ، می توانید از وکیل دادگستری بخواهید که وکالت پرونده شما را فقط در مرحله بدوی  و صدور رأی بدوی و یا مرحله ای که مورد نظرتان است بر عهده بگیرد و یا چنانچه پرونده شما در سایر مراحل می باشد و نیاز به وکیل دارید می توانید وکالت همان مرحله را به وکیل دادگستری بدهید .

13 – پس از اعطای وکالت به وکیل دادگستری و مشاور حقوقی ، در صورت نیاز و در صورت ضرورت با وکیل دادگستری تماس حاصل گردد .

14 – چنانچه وکیل وکالت در مرحله بدوی را داشته باشد ، تجدیدنظر خواهی و یا پاسخ به لایجه تجدیدنظر خواهی طرف مقابل بر عهده خود موکل می باشد ، مگر اینکه بین وکیل و موکل طور دیگری توافق شده باشد .

15 – نتیجه پرونده توسط هیچ وکیلی قابل تضمین نمی باشد .

 

 تلفن مشاوره حقوقی جهت تماس از تهران :  9092301323  و  9092301326 ) تماس از طریق تلفن ثابت منزل و یا محل کار خود(

تلفن مشاوره حقوقی جهت تماس از سایر نقاط ایران : 9099070263  و  9099070262تماس از طریق تلفن ثابت منزل و یا محل کار خود بدون نیاز به گرفتن کد تهران(

تلفن برای مراجعه حضوری :    66574157 – 021  و   66263646 – 021

آدرس دفتر وکالت : تهران – پایین تر از میدان توحید – ابتدای خیابان فرصت شیرازی – پلاک 170 – طبقه پنجم – واحد 19

 

کانال پرسش و پاسخ حقوقی کانال پرسش و پاسخ حقوقی در تلگرام : ضمناً سئوالات کوتاه خود را نیز می توانید از طریق کانال پرسش و پاسخ حقوقی مطرح نمایید ، برای ورود به کانال پرسش و پاسخ حقوقی بر روی  porseshvapasokhehoghooghi@  کلیک نمایید . 
 
 

{jcomments on}