تصویب نامه در خصوص استفاده از رمزارزھا

ھیأت دولت     مرجع تصویب: ھیأت وزیران

شماره ویژه نامه : ١١٨۶     یکشنبه ،٢٠ مرداد ١٣٩٨

سال ھفتاد و پنج شماره ٢١۶٧٣

تصویب نامه در خصوص استفاده از رمزارزھا

شماره  ۵۸۱۴۴/ت۵۵۶۳۷هـ      ۱۳۹۸/۵/۱۳

تصویب نامه در خصوص استفاده از رمزارزھا

وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت نیرو ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزارت نفت ـ وزارت اطلاعات ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ بانک مرکزی جمھوری اسلامی ایران

دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی

سازمان ملی استاندارد ایران

ھیأت وزیران در جلسه ١٣٩٨/۵/۶ به استناد اصل یکصد و سی و ھشتم قانون اساسی جمھوری اسلامی ایران تصویب کرد:

١ ـ استفاده از رمزارزھا صرفاً با قبول مسئولیت خطرپذیری (ریسک) از سوی متعاملین صورت می گیرد و مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست.

٢ـ استخراج فرآورده ھای پردازشی رمزنگاری شده رمزارزھا (ماینینگ) با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است.

تبصره١ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، صلاحیت صدور مجوز یادشده را به سازمان ھای مناطق مربوط حسب مورد واگذار نماید.

تبصره٢ـ استقرار واحدھای استخراج فرآورده ھای پردازشی رمزنگاری شده رمزارزھا (ماینینگ) شامل محدودیت محدوه (١٢٠) کیلومتری شھر تھران، (۵٠) کیلومتری شھر اصفھان و (٣٠) کیلومتری مراکز سایر استان ھا نمی باشد.

٣ـ سازمان ملی استاندارد ایران موظف است با ھمکاری وزارتخانه ھای نیرو و ارتباطاعات و فناوری اطلاعات برچسب انرژی و استانداردھای کیفیت توان الکترونیکی و استانداردھای فناورانه مرتبط برای تولید و واردات تجھیزات فرآورده ھای پردازش رمزنگاری شده رمزارزھا (ماینینگ) را تدوین و ابلاغ نماید.

۴ـ تأمین برق متقاضیان استخراج رمزارزھا صرفاً با دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری یا احداث نیروگاه جدید خارج از شبکه سراسری صورت می گیرد. تعرفه برق متقاضیان استخراج فرآورده ھای پردازشی رمزنگاری شده رمزارزھا (ماینینگ) با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام می گردد، محاسبه و اعمال خواھدشد.

تبصره١ـ تعرفه سوخت گاز موردنیاز متقاضیان استفاده کننده از برق تولیدی خارج از شبکه وزارت نیرو، با قیمت ھفتاد درصد (٧٠%) متوسط ریالی گاز صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما است و تعرفه سوخت مایع نیز با قیمت متوسط ریالی سوخت مایع صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نفت تعیین و اعلام می گردد، محاسبه و اعمال خواھدشد.

تبصره٢ـ مصرف برق و گاز برای استخراج رمزارزھا (ماینینگ) در ساعات و زمان اوج مصرف ممنوع است. وزارتخانه ھای نیرو و نفت (حسب مورد) ساعت و زمان اوج مصرف در طی سال را تعیین و ابلاغ می نمایند و از طریق شرکت ھای تابع و وابسته با نصب کنتور ھوشمند نسبت به کنترل مصرف در این ساعات اقدام می نمایند.

تبصره٣ـ استفاده از انشعاب برق و گاز جھت استخراج رمزارزھا (ماینینگ) صرفاً با ارایه مجوزھای تعیین شده در این تصویب نامه مجاز می باشد و ھرگونه استفاده از انشعاب برق و گاز مصرف خانگی، عمومی، کشاورزی، صنعتی و سایر مصارف برای استخراج رمزارزھا (ماینینگ) ممنوع است. وزارتخانه ھای نیرو و نفت موظفند از طریق شرکت ھای تابع و وابسته نسبت به شناسایی، قطع و جمع آوری انشعابات فاقد مجوز اقدام و مطابق قانون مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز آب و برق، فاضلاب و گاز ـ مصوب١٣٩۶ـ عمل نمایند.

تبصره۴ـ متقاضیان استخراج فرآورده ھای پردازشی رمزنگاری شده رمزارزھا (ماینینگ) در صورت استفاده از منابع تجدیدپذیر و پاک تابع قوانین و مقررات مربوط و ضوابط وزارت نیرو ھستند.

۵ ـ وزارتخانه ھای ارتباطات و فناوری اطلاعات و اطلاعات و استانداری ھا و فرمانداری ھا نسبت به شناسایی و اعلام مراکز استخراج فرآورده ھای پردازشی رمزنگاری شده رمزارزھا (ماینینگ) با وزارت نیرو ھمکاری می نمایند.

۶ ـ مراکز استخراج رمزارزھا، به عنوان واحد تولید صنعتی شناخته شده و مشمول مقررات مالیاتی خواھند بود.

تبصره ـ واحدھای یادشده در صورتی که محصول خود را صادر و ارز حاصل از آن را براساس ضوابط بانک مرکزی جمھوری اسلامی ایران به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند، مشمول مالیات با نرخ صفر خواھندبود.

معاون اول رئیس جمھور ـ اسحاق جھانگیری

 {jcomments off}