درخواست تعیین کارشناس رسمی دادگستری از کانون کارشناسان

اشخاص حقیقی و حقوقی بر اساس ماده ۶۹ آیین نامه اجرائی قانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب ۱۳۸۲ هیئت وزیران ، می توانند جهت امور کارشناسی با تقدیم درخواست به کانون کارشناسان ، درخواست کارشناس موضوع مورد نظر خود را در رشته مربوطه تقاضا نمایند ، تعیین کارشناس از سوی کانون کارشناسان بر اساس تخصص کارشناس خواهد بود .

آیا نظریه کارشناسی که از طریق فوق تحصیل شده باشد قابل ارائه به مرجع قضایی است ؟ ارزش قضایی نظریه کارشناسی و یا ترتیب اثر دادن به آن با مرجع قضایی رسیدگی کننده می باشد و مرجع قضایی می تواند رأساً و یا با توجه به درخواست و اعتراض طرف مقابل ، با در نظر گرفتن اوضاع و احوال قضیه و موضوعاتی که نیاز به کارشناسی دارد را به کارشناس و یا هیئت سه نفره کارشناسی منتخب خود ارجاع نماید .

ماده ۶۹ آیین نامه اجرائی قانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب ۱۳۸۲/۰۲/۰۷ هیأت وزیران :

« ماده ۶۹ ـ در صورتی که مراجع قضایی و انتظامی وزارتخانه‌ها، ادارات، سازمانها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و وابسته به دولت، بانکها، نهادها، بنیادها، شهرداریها و اشخاص حقیقی و حقوقی، کارشناس رسمی از کانونها خـواسته باشند مکـلفند دستمزد کارشناسی را در امور ارجـاعی به حساب کانون یا نمایندگی کانون مربوط واریز نمایند تا پس از کسر پنج درصد (5%) سهم کانون و سایر کسورات قانونی مابقی به کارشناس پرداخت گردد.

تبصره 1 ـ در صورتی که به هر علت حق‌الزحمه کارشناسی در صندوق کانون تودیع نگردید مراجع مذکور دراین ماده مکلفند پنج درصد ( 5%) سهم کانون را کسر و در وجه کانون واریز و به اطلاع کانون یا نمایندگی کانون مربوط برسانند. کارشناسان نیز موظفند فهرست پنج درصد (5%) وجوه مکسوره از حـق الزحمه کارشناسیهای خــود را به اطلاع کانون برسانند.

تبصره 2 ـ کــارشناسان مـتخلف از مـفاد این مـاده در حکم مـرتکبان خلاف شئون شغلی مصرح در بند (ه‍) ماده (26) قانون بوده و تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت. »

 

{jcomments off}