حارصه و دیه های مربوط به آن

حارصه : حارصه جراحتی در حد خراش پوست است و با توجه به اینکه در سر یا صورت ، دست یا پا ، بدن و  انگشتان ایجاد شود ، دیه آن متفاوت خواهد بود .

حارصه سر و صورت : جراحت حارصه چنانچه بر روی سر یا صورت ایجاد شود دیه آن یک صدم دیه کامل یا یک درصد دیه کامل یا یک شتر خواهد بود .

حارصه بدن : جراحت حارصه چنانچه بر روی بدن مثلاً بر روی سینه ایجاد شود دیه آن نیم صدم دیه کامل یا نیم درصد دیه کامل خواهد بود .

حارصه دست و پا : جراحت حارصه چنانچه بر روی هر یک از دست ها یا پا ها ایجاد شود ، دیه هر جراحت حارصه بروی دست یا پا ، دیه آن نیم صدم دیه کامل یا نیم درصد دیه کامل خواهد بود .

حارصه هر بند انگشت ( به جز انگشت شست ) : جراحت حارصه چنانچه در هر یک از بندهای انگشتان دست و یا پا ایجاد شود به غیر از انگشت شست ، دیه حارصه هر بند انگشت ، یک صدم از یک سوم از یک دهم دیه کامل خواهد بود .

حارصه هربند انگشت شست دست یا پا : جراحت حارصه چنانچه در هر یک از بندهای انگشتان شست دست یا پا ایجاد شود ، دیه حارصه هر بند از انگشت شست دست یا پا ، یک صدم از یک دوم از یک دهم دیه کامل خواهد بود .

حارصه گردن : جراحت حارصه جنانچه بر روی گردن ایجاد شود دیه آن نیم صدم دیه کامل یا نیم درصد دیه کامل خواهد بود .

به طور کلی در مورد جراحت حارصه که در عضوی از اعضای بدن غیر سر و صورت واقع شده باشد ، در صورتی که آن عضو دارای دیه معین باشد دیه به نسبت یکصدم از دیه آن عضو تعیین می شود ، و چنانچه آن عضو دیه معین نداشته باشد ارش تعیین می شود .

به عنوان مثال چنانچه حارصه بروی دست واقع شده باشد ، دیه آن به روش یکصدم از نصف دیه کامل محاسبه می شود که میزان دیه آن معادل نیم درصد دیه کامل یا نیم صدم دیه کامل خواهد شد .

 

نشانی دفتر وکالت بر روی نقشه آنلاین

 

{jcomments off}